Мета: формування громадянський компетентностей: знайомити учнів із Конвенцією про права дитини, виховувати в них повагу до прав та основних обов'язків людини і громадянина; формування загальнокультурних компетентностей: виховувати самоповагу, почуття власної гідності, свободи, рівності; формування життєтворчих компетентностей: формувати правовий світогляд учнів та відповідну активну позицію у реалізації своїх прав у житті; формування соціальних компетентностей: вдосконалювати техніку зчитування з губ; активізувати набутий словниковий запас; розширяти мовні навички учнів.
Обладнання: електронна презентація, «правове дерево», ілюстрації, картки з завданням.
Хід:
Ведучий. Дорогі діти! Ми зібралися сьогодні з вами, щоб поговорити про права і обов’язки кожної людини. (слайд 1) Нам би хотілось розпочати рядками вірша нашого земляка Василя Симоненка (слайд 2) про неповторність кожного з нас: (слайд 3) «Ти знаєш, що ти - - людина? Ти знаєш про це чи ні? Усмішка твоя - - єдина, мука твоя - - єдина, очі твої - - одні...». (слайд 4) Кожен із Вас є неповторним, з індивідуальними рисами характеру та темпераменту. (слайд 5) Людина може думати, відчувати, мріяти, створювати. Ви ходите до школи, маєте сім'ю, друзів, захоплення. Ви живете в державі, яка зветься Україною.
Для своїх батьків Ви діти, а для України - громадяни. (слайд 6) Громадянин – це особа, наділена державою юридичними правами та обов'язками. У нашій країні людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються найвищою соціальною цінністю. Так записано у Конституції України - Основному Законі нашої країни.
- Які ж права маєте Ви, діти?
Вправа 1. «Знайомство». Розпочнемо ми нашу розмову зі вправи «Знайомство» (слайд 7) вам необхідно сказати слово, що асоціюється у вас з поняттям «право». Ведучі записують його на «правове дерево».
Вікторина. Наступний конкурс «Вікторина». (слайд 8) Ваше завдання дати вірні відповіді на поставлені запитання.
1. Як називається основний документ громадянина ? /паспорт/ (слайд 9-10)
2. Який закон вважається головним законом країни ? /Конституція/ (слайд 11-12)
3. Як називають осіб, які не досягли І8-річного віку ? /неповнолітні/ (слайд 13-14)
4. Він може бути цивільним, адміністративним, кримінальним, що це? /кодекс/ (слайд 15-16)
5. Як називають захисника у суді ? /адвокат/ (слайд 17-18)
6. Як називають людину, що бачила злочин ? /свідок/ (слайд 19-20)
7. Якого птаха бояться злочинці України ? /"Беркут"/ (слайд 21-22)
8. Який документ потрібний для проведення арешту чи обшуку ? /ордер/ (слайд 23-24)
9. Як називається примусове затримання особи співробітниками правоохоронних служб ? /арешт/ (слайд 25-26)
10. Як називається державний озброєний орган виконавчої влади, який захищає життя, здоровя і права громадян ? /міліція/ (слайд 27-28)
Ведучий. Права людини - це можливості, що необхідні людині для існування й розвитку. Права людини не потрібно купувати, заробляти, унаслідувати, вони належать людям просто через те, що вони - люди. Права людини не можна забрати, вони є невід'ємними для кожної людини.
Колаж. Наступне завдання: Потрібні 2 команди по 5 осіб. (слайд 29) Вам треба скласти колаж на тему «Права людини» і пояснити, що ви зобразили.
Ведучий. Дітям необхідний особливий захист зі сторони держави, адже їх легко образити. (слайд 30) Для захисту дітей 20 листопада 1989 р. Генеральна Асамблея ООН прийняла Конвенцію про права дитини, (слайд 31) в якій проголошено необхідність створення всіх умов для її освіти, виховання, розвитку. 27 вересня 1991 року Верховна Рада України ратифікувала міжнародну Конвенцію про права людини.
Права і обов’язки. Наступний конкурс називається «Права і обов’язки». (слайд 32) Потрібні 2 команди по5 осіб. Які обов'язки та права дітей ви знаєте? Завдання. За 1 хв. Хто більше і правильніше напише — той перемагає в конкурсі. (слайд 32) 1 команда пише – права дітей, 2 команда пише – обов’язки дітей.
Перевірка (слайд 33, 34). Пригадайте, які є основні права і обов’язки дітей.
Обігравання ситуацій. Наступний конкурс «Обігравання ситуацій». (слайд 35) Потрібно 2 команди по 3 особи. Завдання. (слайд 35) Командам дається завдання. Одна команда повинна програти ситуацію, а друга розповісти, що вони зрозуміли і як потрібно покарати правопорушника.
1) Дівчина 16-ти років дуже хотіла собі нове взуття. Вона пішла на речовий ринок і коли продавець відволікся вкрала підходящі їй туфлі. Що вчинила дівчина неправильно?
2) Група хлопців на шкільній дискотеці розпили пиво і почали приставати до дівчат. Що зробили неправильного хлопці?
Відповіді (слайд 35, 36) (Кримінальна крадіжка)
(Розпиття спиртних напоїв у громадських місцях і поява у громадських місцях у нетверезому вигляді)
Конкурс «Ситуація». Останній конкурс «Ситуація». (слайд 37) Потрібно 2 команди по 4 особи. Для команд ми підготували окремі завдання. Ви повинні обговорити їх і дати правильну відповідь. Просимо отримати свої завдання (завдання роздруковані на карточках). 3 хвилини думають, потім відповідають.
Команда 1. Кожен з Вас є покупцем, отже Ваше завдання :
-Ти зайшов до магазину. Ти уважний та обережний покупець:
-Які права ти маєш?
-Як ти можеш захистити свої права?
(слайд 38) Відповідь:
- вимагати у продавця показати документ про якість товару.
-обов’язково брати чек.
-З’ясувати споживчі властивості товару (дата виготовлення, правила користування)
-Перевірити на контрольних вагах вагу придбаного товару.
Команда 2. Найпоширенішим видом злочину є квартирні крадіжки. У багатьох випадках злочинця додому ми пускаємо самі; отже запитання – як не стати жертвою злочину, що потрібно знати?
(слайд 39) Відповідь:
-міцні двері;
-більше світла;
-ключі берегти;
-не давайте незнайомцю інформацію про себе;
-не відкривайте незнайомим двері.
Ведучий. Молодці. Ми сьогодні добре попрацювали. Я думаю, що ви добре запам’ятали права та обов’язки і будете їх виконувати. (слайд 40) Дякуємо за увагу. До побачення! |